Inom Västra Götaland finns fem järnvägar som är av stor betydelse för det regionala resandet. Det är Kinnekullebanan, Norra Bohusbanan, Södra Bohusbanan, Viskadalsbanan och Älvsborgsbanan. Det är viktigt att påskynda planerade upprustningar som finns i nationella och regionala planer. Särskilt viktigt är att lyfta tillbaka investeringar på Kinnekullebanan som tidigare funnits med i Trafikverkets nationella plan.
Ute i Europa pågar en satsning på miljövänligare alternativ för banor som saknar elektrifierad järnväg. I Tyskland trafikerar den franska tågtillverkaren Alstrom med batteridrivna tåg. Tåget har tre vagnar med 150 platser, har en räckvidd på 12 mil och en topphastighet på 160 km/ timma. Batteritåget kör regionala sträckor i södra Tyskland. Tyskland satsar stort på att hitta alternativ till sina dieseltåg.
Sjukvårdspartiet Västra Götaland skall verka för att Regionen satsar ytterligare på den regionala tågtrafiken och upphandlar batteridrivna tåg for trafik på sträckor som saknar elektrifierad järnvägsnät samt att börja med att trafikera Kinnekullebanan med batteridrivna tåg.
Nu är det en aktuell diskussion om Kinnekullebanan. Nu är löftet: "Så länge vi Socialdemokrater och Rödgrön ledning styr så kommer vi att fortsätta satsa på Kinnekullebanan. Det är ett löfte."
Nya Sjukvårdspartiet skulle inte behövas om Rödgrön ledning hade lyssnat på medborgare och vårdpersonal. Först gav den Rödgröna ledningen ett löfte om att behålla Akutsjukhuset i Lidköping men som senare förbyttes till årtiondets största svek. Nya Sjukvårdspartiet är därför en förlängning av demonstrationståget med
över tiotusen invånare.
Vi vill få så många röster i regionvalet 2026 att vi med vår kunskap kan komma in på politikens insida för att vägleda de andra partiernas ledamöter att fatta beslut som är vardagsnära för alla invånare och inte minst återstarta akutsjukhuset i Lidköping.
Vi kan redan nu utmana den Rödgröna ledningen till att hålla sitt löfte att satsa på Kinnekullebanan. Här skall vi också verka för att Kinnekullebanan trafikeras med batteridrivna tåg som är en attraktiv lösning för att minska miljöpåverkan och öka flexibiliteten.
Publicerat
Mariestads Tidningen
Insändare
Sjukvårdspartiet / Leif Eriksson & Lisa Bertilsson